Veluws Gezwam

Kleverig Koraalzwammetje

Hoewel ik nog druk bezig ben met schrijven van nazomerse Franse vakantieblogjes, is het nu even tijd voor een paddestoelen tussendoortje. Eind oktober hadden we namelijk een ‘all-inclusive’ herfstarrangementje geboekt bij Veluwe Hotel Stakenberg om lekker relaxed een beetje door de bossen te fietsen en te wandelen. Dit hotel is prachtig gelegen op een fraai landgoed bij Elspeet, niet ver van de Leuvenumse Beek en de Speulder en Sprielder Bossen.

Op fotografiegebied hoopte ik op veel paddo’s, herfstkleuren én mooie nevelige ochtenden met fraaie zonneharpen tussen de beroemde dansende bomen, maar het weer werkte niet bepaald mee. Het was alle dagen grotendeels zwaar bewolkt, soms  zelfs miezerig, grauw en koud. Gelukkig had het de voorafgaande dagen behoorlijk geregend, dus de paddestoelen schoten inmiddels wél uit de grond, zoals het hoort.

< TIP: voor een grotere, mooiere én vooral scherpere weergave loont het de moeite de foto’s even aan te klikken! >

In het Speulderbos waren ze dan ook goed vertegenwoordigd, waarbij de Porseleinzwammen opvallend in de meerderheid waren. Hazenpootjes ben ik hier niet tegen gekomen, daarentegen wel veel ledematen van andere kleine knaagdieren: Muizenstaartjes. Tenminste, daar ga ik van uit als ze uit een denneappel ontspruiten.

Muizenstaartjes
1. Muizestaartjes

Een zwammensoort die je in het westen van het land niet zo gauw tegenkomt, is het Kleverig Koraalzwammetje. Een prachtig en opvallend oranjegeel zwammetje, meestal groeiend op dood hout. Soms met zoveel dat het wel een bosbrand lijkt, maar dan vind ik het moeilijk om er iets moois van te maken. Dit kleine plukje tussen het mos op een boomstam was redelijk fotogeniek. Kleurde ook mooi bij de blauwgrijze achtergrond.

Kleverig Koraalzwammetje
2. Kleverig Koraalzwammetje

Een doodgewone alleenstaande Mycena kan – als-ie op een goed plekje staat én je een goed standpunt kiest – soms best een fraai plaatje opleveren. De bokeh-bolletjes zorgden voor de nodige reuring, waardoor het een niet al te saai geheel werd.

Mycena
3. Mycena

Voor de mooiste herfstkleuren waren we net één of twee weken te vroeg, maar met behulp van NIK-Color Efex ‘Indian Summer’ krijg je toch een beetje een idee van hoe we het graag gezien zouden hebben. Wat is de natuur toch mooi! Als je maar een beetje helpt…

Speulderbos
4. Speulderbos

Na deze korte onderbreking, snel weer terug naar de zwammen. Porseleinzwammen waren – zoals gezegd – ruim voor handen. De favoriete zwam voor menig natuurfotograaf. Je kan er dan ook leuke dingen mee doen, zoals het van onderaf kieken van de hoeden. Dan moeten ze echter wel hoog zitten en bovendien tegen een achtergrond voorzien van mooi licht. Als dat er – zoals nu – niet inzit dan krijg je al gauw zoiets:

Porselienzwammen
5. Porseleinzwammen

Ook mooi natuurlijk, maar niet schokkend.

Zeker niet fraai oogde de volgende zwam, die het slachtoffer was geworden van een schimmel. Een soort broedermoord, zou je kunnen zeggen. Alles bij elkaar genomen, leverde het wel een aardige herfstimpressie op. De zwam eet het bos op, de schimmel ruimt de zwam weer op. Wat is de natuur toch mooi! Als je het maar ziet…

Schimmelzwam
6. Broedermoord?

Dit was de laatste zwammenfoto uit het Speulderbos.

Aangezien we een All-Inclusive arrangement hadden geboekt, hoorde daar ook het gebruik van de sauna bij. Daar doe je mij geen plezier mee, maar de vrouwelijke helft van ons gezelschap des temeer. Een mooie kans voor mij om voor het diner nog even de aangrenzende Leuvenumse bossen in te duiken. Ook daar was genoeg te zien. Bij het eerste tafereeltje durf ik de zwammen nog niet van een naam te voorzien (Kleefsteel Mycena misschien?). Ook kon ik geen knoop doorhakken over staand of liggend formaat <klik>

Het volgende drietal bezorgde mij in eerste instantie eveneens een naamgevingsprobleem. Een paddestoelen determinatiegroep op Facebook bracht echter uitkomst: het zou om de Valse Hanekam gaan. Nooit van gehoord, weer wat geleerd…

Drie-op-een-rij
8. Drie-op-een-rij: Valse Hanekam

Hierna werd het wat makkelijker, tenminste wat determinatie betreft. Ik vond hier weer tientallen denneappels begroeid met Muizestaartjes. Het voordeel daarvan was dat je een paar mooie exemplaren kon uitzoeken en die vervolgens op een ogenschijnlijk geschikte positie weer neerleggen. Ik koos voor een exemplaar met één Muizenstaartje in de voorgrond en een ander met een groepje van een stuk of vijf-zes in de achtergrond. Of andersom, dat kan ook.

Muizenstaartjes
9. Muizestaartjes

Ik begon te spelen met posities, ook ten opzichte van elkaar en probeerde een fraaie achtergrond te vinden. Extra uitdagend is het vinden van bokeh-bollen die voor een verdubbelingseffect kunnen zorgen. Hier lukte dat laatste een beetje, maar de aandacht gaat meer uit naar het vliegje dat neerdaalde op één van mijn modellen.

Muizenstaartjes
10. Muizestaartjes

Een variatie op hetzelfde thema:

Muizenstaartjes
11. Muizestaartjes: Variatie op een thema

Voor de eenvoud en wat rust alleen het groepje van zes:

Muizenstaartjes
12. Muizestaartjes

Hier staat hetzelfde groepje als figuranten in de achtergrond met een Mycena als vage hoofdrolspeler:

Mycena met Muizestaartjes
13. Mycena met Muizestaartjes

Dit alles speelde zich af onder vrij donkere weersomstandigheden. Geheel onverwacht kwam daar tegen zonsondergang echter een einde aan. De bewolking brak enigszins en af en toe scheen de lichtelijk oranje gekleurde zon door het gebladerte heen. Dat leverde mooie gele bollen op. Nou nog even een goede positie kiezen om mijn sextet de hoofdrol te laten vertolken. Dat lukte uiteindelijk – na flink onderbelichten – meer dan uitstekend.

Muizestaartjes in de spotlights
14. Muizestaartjes in de spotlights

Het licht was nog steeds mooi toen ik op de valreep een groep Vliegenzwammen tegenkwam. Niet echt hele mooie exemplaren, maar één daarvan deed het in de achtergrond  prima bij een ‘Calimero’ Mycena: “zij zijn groot en ik is klein!”

Mycena en Vliegenzwam
15. Mycena en Vliegenzwam

Hiermee ben ik aan het eind gekomen van dit Veluwse herfstblog met veel gezwam. Dank voor het lezen en kijken.

13 reacties op ‘Veluws Gezwam

  1. Knap hoor zoals jij met je macro uit de voeten kunt, ik heb nog veel te leren op dat gebied! Of ik er ooit het geduld voor zal hebben????
    Je hebt een mooie serie neergezet waarvan ik foto 14 toch wel heel bijzonder en mooi vind!

    Like

  2. Mooie zwammetjes serie, dat koraal zwammetje heb ik dit jaar (nog) niet gezien (net zoals meer soorten in jouw blog). de geweldige foto van het speulderbos is mijn favoriet, mooie kleuren en heerlijk sprookjesachtig sfeertje. Was dit aan de kant van Drie ( bij het boshuis), daar ga ik volgende week heen, maar veel blad zal er dan niet meer aan de bomen zitten.

    Like

  3. Op deze blog zat ik te wachten ! Leuk om verhalen en foto’s en verhalen uit je eigen omgeving te zien en lezen. Je hebt de omgeving goed verkend en zelfs ook nog door het Elspeterbos richting Kroondomeinen. Wat een fraaie plaatjes laat je weer zien; de myena met muizenstaartjes heel mooi soft, de laatste met vliegenzwam op de achtergrond , wat een goed idee ! Het kleverig koraalzwammetje zie je hier idd wel meer maar ik krijg ze op de één of ander manier niet lekker op de foto. Maar voor mij is “broedermoord” het allermooist, de kleuren de achtergrond, echt top ! Ik ben benieuwd of er morgen nog blad aan de bomen zit….Ik heb weer zitten genieten van je foto’s, bedankt voor de inspiratie, groetjes Adria.

    Like

  4. Mooi Dick….

    prachtige gevarieerde herfst blog!!
    mooie paddo foto’s! super composities!!
    vind de ene foto van het herfstbos ook hartstikke mooi!!
    complimenten

    Groet, Nieske

    Like

  5. Hoi Dick,
    Wat een mooie, sfeervolle beelden laat je hier zien. Qua compositie scoor je in mijn ogen weer hoog. Het is toch steeds weer een uitdaging om er iets bijzonders van te maken.Wat mij betreft ben je daar ruimschoots in geslaagd. En nu maar hopen op wat beter weer om er weer eens in de buurt op uit te trekken.
    Groet, Kees

    Like

  6. Wat geweldig mooi zijn die foto’s van je, wat een gave om dit allemaal zo prachtig vast te leggen en dan ook nog dit alles te voorzien van informatie.

    Like

  7. Hoi Dick,
    ik ben er werkelijk helemaal stil van!! Wat een prachtige beelden laat je hier zien. Vooral het bewerkte bos vind ik schitterend. Kan zo een schilderij van gemaakt worden.
    Ook de meest mooie macro’s komen hier voorbij. Echt… het zijn juweeltjes van de foto’s. Een dik compliment.
    Groetjes, Helma

    Like

  8. Hai Dick,

    Knappe serie weer en het geklungel met de dlsr kan definitief de vuilnisbak in.
    Mooi hoe je de juiste standpunten weet te vinden, want dat is toch het allerbelangrijkst met dit macro-werk. Registrerende plaatjes maken is niet zo’n kunst, maar er iets onderscheidend van maken wel. Je laatste en derde foto zijn daar een prachtig voorbeeld van. Die laatste is echt super.

    Groet,
    René

    Like

  9. Hoi Dick,

    Hele mooie macro’s zet je hier neer, ik vind nr. 3 een hele fraaie en van de mycena’s vind ik de liggende de mooiste. Je experimenten met de muizenstaartjes zijn heel goed gelukt, nr 13 en vooral ook nr. 14 zijn schitterend met prachtige bokeh’s. Leuk idee ook zo’n kleine mycena voor die groet onscherpe vliegenzwam te plaatsen, erg fraai ook.

    Groeten,
    Ad

    Like

  10. Hoi Dick,

    Je macroblogs zien er prachtig uit. Nu had ik ook niets anders verwacht met dat superlensje maar mooi om te zien dat het jou ook zo goed bevalt. Prachtig het sextet in de oranje-gele zonnebol en in een vorige blog ook het ‘koele’ veertje. Heel mooi allemaal. Nu kijken hoe de tele gaat bevallen.

    Groetjes,
    Marianne

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.