Blijf Thuis! (2)

17. Tulp

Tijdens de intelligente lock-down mocht er elke dag een frisse neus gehaald worden, zolang je dat maar op een intelligente manier deed. Dus op veilige afstand, dicht bij huis en bij voorkeur alleen. Tijdens mijn fotografie-uitstapjes was dat altijd al zo ongeveer mijn werkwijze, dus na een paar weken thuisblijven, ging ik steeds vaker weer de deur uit. De potentieel drukke locaties en tijdstippen probeerde ik daarbij te vermijden.

In de maand april was er in de achtertuin al iets meer te beleven, maar niet alleen in de tuin, ook in huis vond ik wat mogelijkheden. In dit tweede Thuisblijfblog wil ik daarvan wat resultaten laten zien.

Voor een kwalitatief betere weergave loont het de moeite de foto’s even aan te klikken!

Allereerst was daar de ontmoeting met onze kleinste asielzoeker. Zo af en toe zie ik namelijk wel eens een springspinnetje (een Schorsmarpissa om precies te zijn), meestal in de slaapkamer, maar deze keer in de woonkamer. Ik weet niet of het steeds dezelfde is, maar ik vermoed het wel. Het is een blijvertje en dat mag, want ze maken geen webben en zijn verder uiterst nuttig.

02. Springspinnetje (Schorsmarpissa)
01. Springspinnetje (Schorsmarpissa)

De Schorsmarpissa heeft naast zijn twee opvallende ‘koplampen’ nog 6 ogen (waarvan 4 aan de achterkant) en kan rondom kijken. Hij bejaagt zijn prooi uiterst behoedzaam en bespringt hem vervolgens van afstand.
Ze zijn zeer fotogeniek en bijna aaibaar, maar niet bepaald van het meewerkende soort. Ze zien jou namelijk ook goed en kunnen tamelijk snel sprinten. Raak je ze eenmaal uit het oog dan kan het soms maanden duren tot de volgende ontmoeting. Het exemplaar op deze foto’s is volgens mij overigens een vrouwtje.

02. Springspinnetje (Schorsmarpissa)
02. Springspinnetje (Schorsmarpissa)

Je kunt deze spinnensoort niet alleen in huis aantreffen, maar ook in de tuin. Bij voorkeur op zonnige verticale vlakken zoals schuttingen of muren, mits er een gaatje in de buurt is waar ze bij onraad snel kunnen wegkruipen.

Nu we het toch over de tuin hebben: de volgende 7 foto’s zijn in de achtertuin gemaakt. Te beginnen met een foto van een uitbundig blauw bloeiende bodembedekker, waarvan ik de naam niet met 100% zekerheid kan geven. Vermoedelijk gaat het om Lithodora Diffusa ‘Heavenly Blue’ (NL naam: Steenzaad). Het plaatje is in ieder geval diffuus…

05. Blauwe kruipers
03. Blauwe kruipers

De volgende twee foto’s zijn van Amandelwolfsmelk, bekend uit mijn eerste Thuisblijfblog.

04. Amandelwolfsmelk
04. Amandelwolfsmelk

Beide foto’s zijn close-ups van de bloeiwijze zoals die er een week of 5-6 later uitzag. Ook weer ietwat diffuus; het boterhamzakje doet zijn werk goed…

05. Amandelwolfsmelk
05. Amandelwolfsmelk

Eind april was ook het Ooievaarsbekje tot bloei gekomen. Of beter gezegd een Ooievaarsbekje, want het is één van de vele soorten van dat geslacht. In ieder geval een lage en compacte soort waarvan de bloemen er dus zo uitzien. Misschien moet ik voortaan niet direct de naambordjes weggooien als ik nieuwe plantjes in de tuin zet…

06. Ooievaarsbekje
06. Ooievaarsbekje

Na de Wolfsmelk en de Ooievaarsbek is het volgende dierproduct de Paardepluis (bewust zonder tussen-n). Is aan komen waaien en dat mag. Alles wat onze tuin weet te bereiken en zich daar thuis voelt, mag blijven, mits het zich maar aan de richtlijnen houdt. Geldt dus niet voor katten!

07. Paardepluis
07. Paardepluis

De Akelei is ook zo’n asielzoeker. Een prachtig bloeiende, meerjarige plant die zichzelf uitzaait. Ze zijn dan ook inmiddels verspreid over de hele tuin in diverse kleuren te bewonderen is. Ik maak geen onderscheid, maar deze paarse vind ik wel één van de mooiste…

08. Akelei
08. Akelei

Ik heb me er voorgaande jaren niet aan gewaagd, maar ja: met zo’n lock-down ga je er toch anders naar kijken. Het kan natuurlijk aan mij liggen, maar zo makkelijk te fotograferen vind ik ze nog niet.

09. Akelei
09. Akelei

Dat vind ik ook van de meeste Orchideeën. Niet de wilde soorten, maar de kamerplanten, die je zowat bij elke supermarkt kunt kopen. Ik heb me maar eens aan een paar close-ups gewaagd.

10. Orchidee
10. Orchidee

Dat kan nog dichterbij, zodat het bijna een abstract plaatje wordt. Ik vind dit zelf wel wat hebben en zou aan de muur niet misstaan (zei hij bescheiden…)

11. Orchidee
11. Orchidee

En dat is dan gelijk weer een mooi bruggetje naar de laatste serie foto’s. Hiervoor ben ik even tekeer gegaan met een bos tulpen in een poging wat abstracte platen te maken.

12. Tulp
12. Tulp

De betreffende bos tulpen stond bij schoondochterlief in de keuken. Het was een zeer kleurrijk ietwat rommelig geheel, maar misschien juist daardoor bood het goede mogelijkheden.

13. Tulp
13. Tulp

Nou hoor ik mensen al roepen: “het was toch een Thuisblijfblog?” Klopt, maar daar reken ik ons oppasadres ook toe.
Nadat kleindochterlief twee weken lang niet naar de dagopvang was geweest en de hele familie klachtenvrij was, leek het ons verantwoord om onze oppasbeurten te hervatten.

17. Tulp
14. Tulp

Om papa en mama – die allebei thuis moesten werken – een beetje te ontlasten, maar natuurlijk niet alléén daarom…

15. Tulp
15. Tulp

De kleine meid kreeg natuurlijk alle aandacht, maar soms moest ze even een slaapje doen. En dan grijpt opa zijn kansen…

16. Tulp
16. Tulp

We hervátten niet alleen ons oppasrooster, maar intensiveerden het zelfs. Daarbij hielden we de richtlijnen zoveel mogelijk aan, maar afstand houden tot de kleine was natuurlijk niet vol te houden (en zou later blijken misschien ook niet nodig…)

17. Tulp
17. Tulp

Hoe dan ook leverde het – naast natuurlijk vele foto’s van de kleine meid – een leuke serie abstracte plaatjes op. Het is weer eens wat anders en ik ben er zelf niet ontevreden over.

18. Tulp
18. Tulp

Tot zover dit tweede Thuisblijfblog. Wat macrofotografie betreft gaat het hier bij blijven. Er volgt waarschijnlijk nog een derde deel met daarin alleen (nogmaals) tuinvogels.
Een ieder weer dank voor het lezen en kijken en wie weet tot de volgende keer. Blijf gezond!

Voor wie alle foto’s in betere kwaliteit wil zien is hier
DE BEELDENCAROUSSEL

Voor wie de foto’s in betere kwaliteit én in een sfeervolle omgeving wil zien, is hier:
DE LICHTBAK

12 reacties op ‘Blijf Thuis! (2)

  1. Hoi Dick,
    Nou, jij hebt je wel vermaakt weer! Dat springspinnetje, briljant!! Ik ben er weg van. Al je foto’s zijn weer heerlijk om te bekijken, maar ik heb toch wat favorieten. Zoals de tweede van het Amandelwolfsmelk. de ooievaarsbek, paardepluis, de eerste foto van de Akelei, en naar mijn bescheiden mening mag die tweede foto van de Orchidee echt aan de muur!! Schitterend! Van de tulpen vind ik ft 16 en 16 het mooist. Heerlijke deel 2 van de blijf-thuis-serie. Je bent behoorlijk tolerant wat betreft de soorten die je in de tuin én huis laat blijven 😉 Leuk omschreven alles.
    Groetjes,
    Maria

    Geliked door 1 persoon

  2. Je tulpenfoto’s zijn wel goed om er naar te kijken, mijn ogen zijn alle kanten op gedwaald om de lijnen en het scherpte te ontdekken. En van mijn favoriete kleur, rood. Groetjes, Anand.

    Geliked door 1 persoon

  3. Hallo Dick, weer een mooi staaltje van kunst in de fotografie wat je hier laat zien. Kleuren, lijnen en je fantasie de loop kunnen laten is wat het met je doet. Prachtig. De spin vind ik knap zoals je dat vast hebt kunnen leggen. Al met al juweeltjes van foto’s.
    Groeten,
    Roos

    Geliked door 1 persoon

  4. Prachtige foto’s met name van het spinnetje, die vind ik super!
    Het blauwe bloempje is inderdaad de Lithodora, ik heb hem zelf ook gehad bedacht ik mij bij het zien van jouw foto. Helaas nergens meer te vinden 😦

    groetjes van Ank

    Geliked door 1 persoon

  5. Ha Dick,
    je had er al eerder foto’s van geplaatst, maar je eigen blijf-in-huis-spinnetje blijft erg leuk.
    Verder ben je lekker kunstzinnig bezig geweest. Van je uitbundig gekleurde tulpen word ik erg vrolijk.
    Je paardenbloempluis vind ik erg mooi, maar de topper is foto 11. Een beeldschoon kunstwerk, dat bij mij ook groot aan de muur zou mogen.

    Hartelijke groet, Corrie

    Geliked door 1 persoon

  6. Hoi Dick,
    Zo’n lockdown is voor jou nauwelijks een straf geweest zo te zien. Schitterende platen van het kleine asielzoekertje (Hoe kóm je erop?) en prachtige macro’s van de bloemen. In ieder geval geen last van wind en bovendien de mogelijkheid om een statief te gebruiken en rustig de ideale compositie te zoeken. Ik ben niet eens op het idee gekomen om in huis of tuin te zoeken naar onderwerpen, ik had mijn handen nog meer dan vol met plaatjes van Sri Lanka . Daarnaast ben ik er toch een paar keer opuit getrokken, zorgvuldig zoekend naar stille delen van de AWD en Groene Jonker. Met succes overigens. Jij hebt ongetwijfeld iets vergelijkbaars gedaan.
    Mooi dat je het oppassen kon combineren met bloemen fotograferen. Wij zijn nog wel voorzichtig, maar de afstand wordt wel steeds kleiner en is al bijna weer normaal.
    Groet, Kees

    Geliked door 1 persoon

  7. Hoi Dick,

    Je hebt je tijd goed benut tijdens deze lock-down als ik dit zo lees. Resultaat een prachtig thuisblijfblog met enkele foto’s naar mijn hart. Wat mooi zeg dat spinnetje mer die vervaarlijke ogen, het lijkt of hij zo in je gezicht kan springen, prachtige details. Goede keuze in deze tijd die amandelwolfsmelk, een zeer droogteminnende plant, heb je geen omkijken naar. Prima stelling wat mij betreft, alles wat komt aanwaaien is welkom, behalve katten. Wat heb ik een hekel aan die beesten, regelmatig graai ik met m’n vingers in die vieze stinkende drollen als ik in de tuin werk. Nog afgezien van de vogels die ze klauwen. Houd die dingen a.u.b. binnen mensen.
    Tip Dick: als je nieuwe planten zet steek dan die kaartjes ernaast in de grond. Ben momenteel mijn rotstuin aan het renoveren en kom de ongeschonden kaartjes van 20 jaar geleden nu tegen. Weet ik gelijk nog hoe het ontwerp destijds was en kan ik evt. dezelfde vervangers kopen. Prachtige zachte experimenten met je kamerplanten en ruikertjes.

    Groeten,
    Ad

    Geliked door 1 persoon

  8. Zo zie je maar, thuis blijven is echt niet zo’n ramp, je gaat met hele andere ogen kijken en meer genieten van het gewone, dat je daardoor dus ook meer gaat waarderen.
    Je springspinnetjes springen er letterlijk voor mij uit, die sprekende ogen zijn echt fantastisch!
    Het boterhamzakje is een leuk hulpmiddel, maar misschien een beetje oppassen dat het allemaal niet té diffuus wordt, naar mijn idee ligt er net wat teveel waas overheen. Gat een beetje groter maken?
    De tulpen zijn dan weer heerlijk helder en kleurrijk.

    Groetjes Loes

    Geliked door 1 persoon

  9. Dat thuis blijven is voor jou niet zo erg, je bent toch lekker bezig.
    Dat spring spinnetje vind ik echt super gaaf.
    Ook de tulpen heb je er perfect op gezet vind ik, mooie softe zitten er bij.
    Groetjes Irma

    Geliked door 1 persoon

  10. Hoi Dick,
    zoals je wet heb ik het totaal niet op spinnen 😨 maar zoals deze van jou hier eruit ziet is het toch wel een aardig dingetje hihi….. maar in huis hoef ik dat soort harige dingen niet ieuw! Wel heel mooi gefotografeerd 😀
    Ook je andere foto’s zijn zeer naar mijn wens. Prachtige tulpenbladeren in een geweldig mooi scherpte/diepte verloop. Je verstaat de kunst van deze vorm van fotografie en ik mag er ook heel graag naar kijken 😉
    Groetjes, Helma

    Geliked door 1 persoon

  11. Hai Dick,

    Ik heb mij ook zoveel mogelijk aan de regels gehouden, maar ben toch wel veel op pad geweest. Gewoon met de auto heel vroeg in de ochtend. Heerlijk rustig iedere keer. Maar als ik een macro-fanaat zou zijn en een wilde tuin zou hebben, was ik daar toch echt wel ingedoken zoals jij in dit geval. Wel leuk dat je de mooiste foto thuis hebt gemaakt. Die spin is geweldig. Mooi ook de foto’s van de orchidee. Vooral de eerste. Nu moet ik gauw de achterstand inhalen en de rest van jouw blogs bekijken.

    Groet,
    René

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.