Vogelhut Schaijk 1

Grote Bonte Specht

Zoals ik in mij vorige blog al schreef, heb ik nog een berg materiaal liggen van het jaarlijkse dagje vogelhut met René. We doen dit al een aantal jaren. Meestal een bosvogelhut (Hoenderloo, Kalmthout, Haaksbergen), soms ook iets totaal anders (Balgzandpolder).
Na het zien van al die mooie, leuke bosvogeltjes willen we echter ook wel eens een roofvogel van dichtbij en ongestoord kunnen fotograferen. Een eerste poging vorig jaar ( in de tuinhut van Arjan Troost) liep op niets uit: eksters gingen er met de lokprooi vandoor. Dit jaar kozen we voor Fotohut Schaijk. Daar zouden de kansen op roofvogels – getuige foto’s op b.v. Facebook) aanzienlijk groter moeten zijn…
Op 18 april was het zover en reden we naar het Brabantse land. Na het inrichten van het ‘strijdtoneel’ (prooi vastbinden, takken strategisch plaatsen, etc.) zaten we om een uur of acht in de startblokken. Laat de rovers maar komen!

Voor een kwalitatief betere weergave loont het de moeite de foto’s even aan te klikken!

Maar zoals dat gaat met natuur: die werkt meestal niet op commando. Toch zien we al na een kleine drie kwartier een grote vogel naderen. Hoog in een boom neemt die plaats en blijft daar zitten. Een Buizerd. We hebben liever een Havik of een Sperwer, maar een Buizerd zou ook al mooi zijn. Ondertussen vliegen de kleine bosvogels af en aan, waaronder deze Koolmees.

Koolmees
01 Koolmees

In kan alvast verklappen dat de Buizerd uiteindelijk de verleiding van een verse duif niet kon weerstaan en ineens op een paar meter afstand van ons zit. Het leverde mijn mooiste roofvogelplaten op, maar die bewaar ik nog even voor een volgend blog. Je moet het toch een beetje spannend houden, nietwaar?
Ondertussen vliegen de ‘gewone’vogels af en aan, zoals deze Merelman.

Merel
02 Merel

Vogels waarvoor je geen vogelhut hoeft te huren in een uithoek van het land. Die komen gewoon in mijn achtertuin.

Roodborst
03 Roodborst

Zoals op veel foto’s wel te zien is, hebben we vandaag aan licht geen gebrek. Het is weer eens veel te zonnig en het blijft draaien aan knopjes en wieltjes om een optimale belichting te krijgen. Soms echter werken de vogels mee en gaan op een mooi plekje zitten, zoals hier deze Roodborst:

Roodborst
04 Roodborst

Een vijver in het bos trekt altijd wel vogels, zeker als het een tijdje niet geregend heeft, zoals nu. Een Pimpelmees komt even pootjebaden.

Pimpelmees
05 Pimpelmees

Het blijft vandaag gelukkig niet alleen bij de gewone huis-, tuin- en keukenvogels. Een Boomklever komt niet bij mij in de tuin, daarvoor moet ik echt wel in zo’n hut of ander huisje in het bos gaan zitten.

Boomklever
06 Boomklever

Hetzelfde geldt voor een Groenling, voor mij ook al meer een zeldzaamheid. Helaas had deze geen zin om een plekje in de schaduw te zoeken. Kennelijk een zonaanbidder. Dit is zo ongeveer het beste dat ik er van kan maken…

Groenling
07 Groenling

De vogels worden steeds leuker. Een Grote Bonte Specht heb ik al vele malen vastgelegd op de gevoelige plaat, maar het blijft een prachtige vogel en ik blijf klikken. Gelukkig kwam hij (en zij ook) geregeld even buurten. In een volgend blog zal ik dan ook nog wat meer foto’s laten zien…

Grote Bonte Specht
08 Grote Bonte Specht

Een paartje Zwartkopjes kwam af en toe even kijken. Vogeltjes waarvan ik nog maar weinig foto’s heb, dus altijd welkom. Hier het mannetje:

Zwartkop (m)
09 Zwartkop (m)

En hier het vrouwtje, eigenlijk een Bruinkopje dus, maar zo werkt dat niet in de natuur. Niet alleen mooier dan het mannetje (naar mijn smaak), maar zoekt ook een fotogenieker plekje op.

Zwartkop (v)
10 Zwartkop (v)

Winterkoninkjes zijn geen zeldzaamheid. Je ziet en hoort ze geregeld. Ze nestelen zelfs in mijn klimophaag. Er een mooie foto van maken is echter een ander verhaal. Dat gaat in zo’n hut toch wat beter…

11 Winterkoning

… zeker als ze op een gegeven moment zo dichtbij komen dat je zowat volledig moet uitzoomen. Dat moet je bovendien razendsnel proberen te doen, want rustige types zijn het niet. Leuk zijn ze dan weer wél!

Winterkoning
12 Winterkoning

Nogmaals de heer en mevrouw Zwartkop. Nu zit mijnheer ook op een mooie stek.

Zwartkop (m)
13 Zwartkop (m)

Mevrouw Zwartkop is een beetje dorstig en probeert wat te drinken. Net op het moment dat ik de ontspanner indruk, raakt ze wat uit balans. Een toevalstreffer, maar zonder geluk vaart niemand wel.

Zwartkop (v)
14 Zwartkop (v)

Voordat ik met deze hobby begon, wist ik wel van het bestaan van piepers, maar had ze nog nooit in het echt gezien. Dat is inmiddels wel anders, maar het herkennen van de verschillende soorten is andere koek. Ik merk dat gelukkig ook René er wat moeite mee heeft. We houden het hier op een Boompieper.

Boompieper
15 Boompieper

De laatste drie plaatsen in dit blog zijn voor de zeldzaamste soorten en misschien is de volgende wel de allerzeldzaamste. Op het eerste gezicht is het een Gekraagde Roodstaart, maar door het wit in zijn vleugels zou het hier om de Oosterse soort kunnen gaan.

Gekraagde Roodstaart (Oosterse?)
16 Gekraagde Roodstaart (Oosterse?)

En hoe zit het nou met die roofvogels?
Uur na uur verstreek na het bezoek van de Buizerd en we begonnen al aan inpakken te denken toen daar plots een heuse Havik ten tonele verscheen. Die voerde een spectaculaire show voor ons op en liet niet veel heel van de resten van de duif. De veren vlogen in het rond en we maakten allebei de foto’s van ons leven (tot nu toe). Hou de vervolgblogs scherp in de gaten om dit te zien.

Zelfs als de Havik niet langs was gekomen, dan nog was deze dag voor mij een succes geweest. Daar zorgde dit kleine vogeltje voor: de Kuifmees, een soort die al heel lang op mijn wensenlijstje stond. Hij kwam drie keer langs, maar wilde steeds niet op het mooiste plekje gaan zitten. Tenminste niet op de voor mij juiste tijd. Het kan echter stukken beroerder, ik doe het er voorlopig wel voor.

Kuifmees
17 Kuifmees

En dan tot slot een Appelvink. Ook een heel bijzondere soort. Het was de eerste vogelsoort die ik fotografeerde vanuit mijn eerste vogelhut in Hoenderloo. Bovendien een hele fraaie soort die zich vandaag vaak liet zien, soms met meerdere tegelijk. De vele foto’s vragen gewoon om een eigen blog en misschien doe ik dat ook nog wel.

Appelvink
18 Appelvink

Voor nu laat ik het er echter bij. Bedankt voor het lezen en kijken en wie weet tot een volgend blog. Groeten uit Schaijk!

Voor wie alle foto’s in betere kwaliteit wil zien is hier
DE BEELDENCAROUSSEL

17 reacties op ‘Vogelhut Schaijk 1

  1. Wat een schitterende serie foto’s van de verschillende vogels.
    De kuifmees is een zeldzaamheid aan het worden, hier in Noord-Holland zie je ze helemaal niet.
    Ik heb hem wel op de Veluwe vast kunnen leggen.
    Groetjes Irma

    Geliked door 1 persoon

  2. Een mooie serie Dick.
    Er zitten vogels bij welke ik nog niet voor de camera heb gehad zoals pieper, kuifmees en de appelvink.
    Dus ik zit met enige jaloezie je foto’s te bewonderen 😉

    Geliked door 1 persoon

  3. Schitterende foto’s die ik allemaal heel graag zelf gemaakt zou willen hebben. Ik ben heel benieuwd naar wat er nog meer komen gaat.
    Rare vraag misschien maar hoe kom je aan een ‘verse duif’?

    Geliked door 1 persoon

    1. De verhuurder van de hut zorgt ervoor dat er een paar verse duiven in een koelkast klaar liggen. Hoe hij er aan komt weet ik eigenlijk niet. Vermoedelijk stadse duiven die voor overlast zorgen of gepensioneerde postduiven…

      Geliked door 1 persoon

  4. Hoi Dick, een mooie verzameling aan vogelsoorten. Je had ook goede licht omstandigheden. Bij sommige vogelhutten kan het zelfs op een zonnige dag nog best donker zijn. Jammer van de roofvogel, maar de andere soorten waren gelukkig ruimschoots aanwezig. En ik kan net zo genieten van een gewone soort die op een mooie plek zit als van een roofvogel.
    Ben benieuwd naar de volgende blog
    groetjes Ghita

    Geliked door 1 persoon

  5. Hoi Dick,
    ik heb ook eens gekeken bij die vogelhut maar kon er geen prijslijst vinden.
    Je foto’s zijn wel hele fraai al zie ik geen roofvogels maar die komen nog wel bij je .
    Ik vind foto 16 van de Gekraagde Roodstaart echt heel mooi en ook apart!!!
    ook je groenling in het mooie licht is een juweeltje van een foto.
    Ik zit weer heerlijk te genieten van al deze mooie gevederde vriendjes.
    Groetjes, Helma

    Geliked door 1 persoon

  6. Hoi Dick,
    Natuurlijk vind ik dit een heerlijke kijkserie!! Schattige vogeltjes mooi op de foto. Vooral vrouwtje zwartkop, de roodborst, die schitterende appelvink, specht en niet te vergeten de kuifmees. Die gekraagde lijkt volgens de ANWB-vogelgids idd een beetje op de ondersoort uit de Kaukasus, maar ik heb hem nooit gezien, dus weet het niet. Tot slot: Ik kan niet wachten op je roofvogelseries!!!
    Groetjes,
    Maria

    Geliked door 1 persoon

  7. Hoi Dick,
    Het lukt jou tenminste om foto’s van een bezoek aan een vogelhut te laten zien. Ik heb nog massa’s plaatjes van een bezoek aan Drunen in mei, maar het selecteren is nog maar met mondjesmaat gelukt. Jullie hebben volgens mij een topdag gehad als ik de tekst goed lees. Ik vind de beelden van deze post al heel fraai, maar je hebt nog heel wat in petto begrijp ik.
    Kom maar op, het was al genieten van een heleboel “gewone” en wat minder gewone soorten (zwartkop, appelvink, kuifmees, roodstaart).
    Groet, Kees

    Geliked door 1 persoon

  8. Hallo Dick, dat was niet voor niets dat je in de vogelhut hebt gezeten. Wat een variatie aan vogels. Als ik dan nog wel eens naar de vogelhutten ga in De Luysen is dat geen vergelijk. Het lijkt wel of het steeds minder wordt daar wat aan vogels te zien is. Zal wel aan het tekort aan vis liggen.
    Groeten,
    Roos

    Geliked door 1 persoon

  9. Hai Dick,

    Ik had toch echt het idee dat ik ook hier een reactie achter gelaten had. Nou ja, dan maar een nieuw stukkie.
    Een aantal hele mooie soorten en wat had ik sommige ook graag in september vorig jaar voor diezelfde hut gezien. Heel mooi hoe je de kuifmees te pakken hebt. Toch een hele lastige soort.
    Ook een mooie plaat van de boomklever. Mooi bijgesneden, zodat het niet een echte vogelhutplaat wordt. Zo’n pieper en de roodstaart zijn ook geen alledaagse soorten bij een hut. Vaak komen ze ook maar 1x langs, dus die heb je mooi meegenomen. Fraaie foto’s ook van de winterkoning. Op zo’n foto moet hij eigenlijk ook even zingen om het af te maken.
    Gave serie.

    Groet,
    René

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.